تتو و خالکوبی به عمل ایجاد طرح دائمی یا طرحی با ماندگاری طولانی توسط سوزن ها و رنگ های مخصوص بر روی نقاط مختلف پوست گفته میشود. این عمل، به پدیدهای رایج در سطح جهان تبدیل شده است. حتی در بین نقش هایی که در کشورها و مناطق مختلف در سرتاسر جهان تتو میشود، نیز تشابه مشاهده شده است.
در این مقاله حکم خالکوبی در قرآنhttp://https://goldonn.ir/%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%AA%D9%88-%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%88%D8%A8%DB%8C و نظر مراجع بیان میشود.
در منابع شیعی در این باره چند روایت ذکر شده که به دو مورد اشاره می شود :- جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ(ع) قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) النَّامِصَةَ وَ الْمُنْتَمِصَةَ وَ الْوَاشِرَةَ وَ الْمُتَوَشِّرَةَ وَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمُسْتَوْصِلَةَ وَ الْوَاشِمَةَ وَ الْمُسْتَوْشِمَةَ .( بحارالأنوار ، ج 100 ، ص 257 ، باب 5- جوامع أحکام النساء و نوادرها )
- قال رسول الله (ص) : لعن الله الواصلة و المستوصلة و الواشمة و المستوشمه.
( عوالی اللآلی، ج 1، ص 135 ، الفصل الثامن )
بر طبق این روایات پیامبر صلی الله علیه و سلم کسی را که زنان را خالکوبی می کند و زنی که خواستار خالکوبی است را لعن فرمودند.
در منابع اسلامی نیز علاوه بر نهی از خالکوبی، به نقل از پیامبر صلی اللّه علیه وآله آمده که خداوند دارندگان پیشه خالکوبی («اَلْواشِمات») و کسانی را که بر بدنشان خال می کوبند («المُستَوْشمات») لعن کرده است .
از این احادیث و برخی توضیحات واژه شناسی و نیز پارهای از اشعار جاهلی بر میآید که رسم خالکوبی ( به عربی: «وَشْم») در میان زنان دوره جاهلی رواج داشته است .
* خالکوبی در اسلام چه حکمی دارد؟
حکم خالکوبی از نظر مراجع تقلید
آیت الله مکارم شیرازی (مدظله):
سوال: خالکوبی چه حکمی دارد و آیا برای غسل و وضو مشکلی ایجاد می کند؟
هرگاه ضرر خاصّی برای بدن نداشته باشد عکسهای موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هر حال برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمی کند .
سوال: آیا خالکوبی در اسلام حرام است؟ چرا؟
حرام نیست مگر اینکه عکس های مستهجن باشد و یا اسامی مقدس که در حال عدم وضو یا جنابت مایه اشکال شود .
آیت الله خامنه ای (دام ظله):
سوال: حکم حضرتعالی درباره تاتو کردن ابرو برای زنان چیست؟
ج) مانع ندارد، و اگر در نظر عرف زینت محسوب می شود باید از نامحرم بپوشانند.
به طور کلی حکم خالکوبی براساس فتوای آیة الله خامنه ای مدظله العالی چنین است:
« خالکوبی حرام نیست و اثری که از آن در زیر پوست می گذارد مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است.»
آیة الله سیستانی(دام ظله):
وضو و خالکوبی
نظر آیت الله سیستانی در مورد خالکوبی
سوال :کاشتن ابرو برای زنان اشکال دارد یا خیر؟
جواب : کاشتن ابرو به جهت وضو و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد ... .
سوال: آیا داشتن خالکوبی بر روی بازو برای گرفتن وضو ایجاد اشکال می کند؟ چنانچه جواب مثبت است لطفا راهنمایی بفرمائید چه باید کرد؟
جواب: ایجاد اشکال نمی کند .
سوال:آیا خانمهایی که دارای تاتو بر روی ابروهای خود می باشند می توانند به حج بروند؟
جواب: اشکال ندارد و به حج ضرری نمی رساند.
سوال: تاتو کردن ابروها چه حکمی دارد؟
جواب: مانعی ندارد ولی اگر زینت شمرده شود باید زنان از نامحرم آن را بپوشاند .
سوال: تاتوکردن ابروها و لبها چه حکمی دارد؟
جواب: اشکال ندارد ولی زنها باید آن را چنانچه عرفا زینت حساب شود باید از نامحرم بپوشانند .
نتیجه گیری
با توجه به مطالبی که ذکر شد، احکام کلی تتو یا خالکوبی، بر روی پوست بدن، اعم از صورت، دست، پا یا سایر اعضای بدن به هر دلیلی که انجام شود از نظر اکثر علما و مراجع عظام تقلید، بدین شرح است:
اگر تتو یا خالکوبى فقط ردِ رنگ باشد و یا در زیر پوست باشد به گونه ای که بر ظاهر پوست، جرمی که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است .
اما در صورتی که عمل مذکور، مانعی بر روی پوست ایجاد کند و دارای جرم باشد به گونه ای که مانع از رسیدن آب به آن قسمت از پوست شود، در این صورت باید ابتدا، مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا گرفتن وضو کرد.
بنابراین؛ اگر تاتو یا همان خالکوبی، دارای جرم باشد و مانع از رسیدن آب وضو و غسل به آن قسمت از بدن شود باید قبل از اقدام به گرفتن وضو یا غسل برطرف شود.لیکن اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد و مانع از رسیدن آب به قسمتی از پوست نشود اشکالی ندارد. و انجام همه ی اعمال عبادی از قبیل نماز و روزه و حج، که نیاز به طهارت و غسل و وضو دارد، در چنین حالتی صحیح است.
منبع:سایت گلدونhttps://goldonn.ir/